Onze school wil een school zijn voor elk kind. Elk kind is een unieke persoon met een eigen karakter, eigen talenten, een eigen achtergrond, eigen kwetsbaarheden ,eigen onvolkomenheden. Die verscheidenheid vinden wij een prachtige rijkdom en een grote meerwaarde.

Waar we voor willen staan: Elk kind telt!

Waar we voor willen staan: Elk kind telt!

Kinderen mogen het mooiste worden wat ze kunnen zijn, namelijk zichzelf. Doorheen een rijk aanbod mogen kinderen hun talenten ontdekken en ontplooien. We dagen hen uit om hun passies en interesses te leren kennen. We dagen hen uit om te groeien, ook in datgene wat moeilijker is.

Soms verloopt de schoolse ontwikkeling vanzelf en gaat een kind in volle vaart vooruit. Wij zullen uw kind uitdagen om alles uit zichzelf te halen. Soms verloopt de schoolse ontwikkeling wat langzamer en zijn er meer obstakels. Ook dan zullen we uw kind helpen en ondersteunen om te blijven groeien.

We leggen de lat hoog voor elk kind, maar niet gelijk. We kijken naar wat uw kind nodig heeft, hoe het kan uitgedaagd worden, hoe het kan groeien, hoe het succes kan ervaren, hoe het een volgende stap in zijn ontwikkeling kan zetten. Kinderen mogen falen, fouten maken, maar we leren hen ook op te veren en de moed te vinden om door te gaan.

We geloven fundamenteel in groeikansen voor elk kind en doen onze uiterste best om deze groei waar te maken, maar we bekijken tegelijkertijd goed wat haalbaar is, wat realistisch is.

Als een kind na het 6de leerjaar de school verlaat, geven wij graag kinderen door die de juiste studiekeuze kunnen maken omdat ze hun eigen talenten goed kennen , en goed weten waar ze staan. We geven graag kinderen door die klaar zijn om de sprong naar een nieuw hoofdstuk te wagen.

Zorg in stapjes

Om ervoor te zorgen dat we alle zorgstappen zorgvuldig nemen, maken we gebruik van de zorgpiramide. Elke stap hoger, zijn er meer mensen betrokken bij de zorg om het kind. Tussen de stappen staan een stippellijn, dat betekent dat de zorg geleidelijk verloopt en niet vaststaand is.

Zorg in stapjes

Hoe pakken we zorg aan?

We volgen zoveel mogelijk de ontwikkeling van het kind

Op onze school volgen we zoveel mogelijk de ontwikkeling van elk kind. We zorgen er voor dat elk kind zich veilig en goed voelt, we geven vertrouwen, we spreken de talenten aan, we sporen kinderen aan om te groeien.

We staan regelmatig met twee voor de klas

We plannen overleg en werken samen met partners

Zorg is ook ...

  • Kinderen helpen op kleine en grote moeilijke momenten in hun leven, door een babbeltje, een luisterend oor, een schouderklop, een troostend woord.
  • Aandacht hebben voor de verschillen tussen jongens en meisjes en tegemoet komen aan de verschillende noden in hun ontwikkeling.
  • Ingrijpen bij pesten. Pesten kan en mag niet, maar gebeurt vaak uit het zicht en uit het gehoor van volwassenen. We moedigen kinderen aan erover te spreken, op te komen voor wie gepest wordt. Pestgedrag zullen we steeds aanpakken en bijsturen. We geven nieuwe kansen , maar we willen een gedragsverandering zien.
  • Kinderen leren omgaan met verschillen, met beperkingen , met anders zijn en hen respect bijbrengen voor eenieder.
  • De overgang van kleuterschool naar lagere school en van lagere school naar secundaire school met veel aandacht begeleiden.
  • Nieuwe leerlingen warm welkom heten en ervoor zorgen dat de integratie in de klas vlot verloopt
  • Leerlingen die de school verlaten een gepast afscheid geven en warm overdragen naar hun nieuwe school.
  • Voor ogen houden dat we elk kind op zijn manier kunnen laten schitteren!